luni, 29 aprilie 2013

E bine sa faci sport, dar cum?


sursa: Pinterest



Trebuie să recunosc că despre lucrurile care mă preocupă (și sunt destule) mă informez, citesc, încerc să vorbesc cu oameni care sunt în domeniu, caut păreri și informații noi, dar(mereu există și un dar) de la informare până la aplicarea ei este cale lungă.
Acum vreo 6 ani am mers pentru prima dată la o sală și am avut un mare-mare noroc să dau peste o instructoare de aerobic cum eu una n-am mai văzut de atunci: plină de viață, cu program mereu variat, cu zâmbetul pe buze și cuvinte de încurajare pentru toată lumea indiferent de nivelul la care s-ar afla. O legendă urbană, ca să zic așa, zice că atunci când ea a plecat de la sală unde era instructor o bună parte dintre fete au plecat cu ea și continuau să facă aerobic într-o curte din oraș, în aer liber. Acum dacă e așa sau nu eu nu pot să spun, dar dacă e adevărat mi se pare fascinant.

Între timp, eu am mers la sală cu pauze și experimente: am încercat să fac sport acasă și am descoperit pillates și tae-bo în varianta originală și de asemenea am mers la diferite săli, am cunoscut diferiți instructori și moduri de abordare sau am făcut pauze (prea lungi din păcate fără o explicație anume).

O perioada merge acasă în fața televizorului/calculatorului, dar pentru mine cel puțin ceva nu funcționează pe termen lung în modul ăsta, așa că m-am gândit să fac o comparație între a face sport de unul singur, acasă sau în parc și a merge la o sală.

sursa: Pinterest

Sport acasă sau în parc

Pro:

  • cost inexistent sau limitat (dacă foloseşti strict greutatea corpului pentru a lucra după un program propriu sau după CD-uri, altfel trebuie să investești într-un aparat cardio (banda/stepper/bicicletă și greutăți);
  • nu se mai pierde timp cu drumul la/de la sală, schimbat în/din echipament;
  • poți să lucrezi ce vrei tu, în ritmul tău;
  • poți să lucrezi când vrei, să îți faci propriul orar;
Contra:

  • decorul propriei case nu prea îndeamnă întotdeauna la a face sport ci mai degrabă la relaxare;
  • dacă nu îți planifici suficient de bine timpul ai şanse destul de mari sa sari peste antrenament pentru ca intervin alte probleme importante de rezolvat;
  • e mai greu să te concentrezi fix pe sport când se mai întâmplă și alte lucruri în jurul tău;
Sport la sală

Pro:
  • Există un decor ce te îndeamnă la sport;
  • Există un abonamentul ce trebuie achitat lunar, factor de cele mai multe ori motivator (cel puțin la început) pentru a nu "pierde" banii;
  • Nu este nevoie să știi prea multe despre sport (tipuri de exerciții, etc - tot așa, cel puțin la început), poți beneficia de ghidare din partea instructorilor sălii (cu puțin noroc, informațiile chiar sunt avizate);
  • Ai acces la tot felul de aparate, gantere și programe de aerobic/spinning (ca tot e foarte la modă acum);
  • Există și alți oameni care teoretic au venit acolo tot pentru tonifiere/slăbire/dezvoltare;
  • O motivație mult mai mare de a nu te opri când vezi că ceilalți continuă sau iți spune instructorul că e foarte bine;
  • Multe săli au și saună în vestiare inclusă în costul abonamentului;

Contra:

  • Prețul abonamentului care este corect comparativ cu serviciile oferite, dar depinde și de venituri;
  • Aglomerația care intervine în anumite intervale orare și în anumite perioade din an;
  • Instructorii sunt sau nu motivați să arate sau să explice exercițiile și planurile de antrenament;
  • Implică timp: drumul până la sală, schimbatul în echipament, etc.
Cam asta este balanța mea de motive pro/contra.

Eu am ales sala pentru că:
  • îmi place să merg undeva unde știu sigur că trebuie să fac sport;
  • am nevoie de un program pentru a mă ține de treabă;
  • îmi oferă infrastructura pe care eu nu o am acasă;
  • mă motivează prețul plătit pe abonament să continui;
  • pentru că sunt înconjurată de oameni care asta vor sa facă: sport cel puțin o oră.

Evident că alegerea mea este subiectivă și nu pledez pentru o variantă sau alta, pur și simplu asta se mulează cel mai bine pe nevoile mele din acest moment.

Totuși, încercând mai multe săli am descoperit că este important pentru mine ca sala pe care o aleg să fie aproape (să pot merge pe jos până acolo), să fie curată și îngrijită (să mă simt respectată și răsfățată) și să fie instructorii motivați și motivanți.

Ce mi-am propus eu în această lună de abonament la sală? Să merg de cel puțin 3 ori pe săptămână, să fac un mix de cursuri de aerobic/spinning/banda+gantere. M-am măsurat aproximativ la început și mă voi măsura la sfârșitul acestei luni, așa pentru motivație și contorizarea rezultatelor.

Voi cum vedeți miscarea? O includeți în programul zilnic? Cum și unde: la sală, acasă, în aer liber, într-un cadru organizat sau de unul singur? Dacă mergeți la sală de ce o faceți și pe ce criterii alegeți sala?

Ca să închei cu același mesaj motivațional din poza de la începutul articolului:

"Nu se pune problema că nu poți, ci dacă ești dispus să încerci?"

O zi minunată și un început de săptămână plin de energie!

15 comentarii:

  1. No, vezi ca la mersul la sala e o chestie din psihologie. Intr-adevar, te simti mai motivat sa lucrezi cand te vad altii, doar cu conditia de a fi bun. Daca esti slab la sport, este fix pe dos, iti vine sa-ti iei campii. Asta se aplica peste tot. Daca esti bun in ceva, vei fi si mai bun avand un public ce te observa. Daca esti slab, vei deveni si mai slab.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tocmai ca e am impresia ca e fix pe dos, daca admit public ca vreau sa fac ceva sunt mult mai motivata sa fac lucrul respectiv.

      In plus bun si mai putin bun e atat de relativ avand in vedere ca este vorba strict de exercitiu fizic de a fi mai bun decat tine in fiecare zi, de a te autodepasi sau de a iti indeplini o tinta.

      Cam asa cred eu!

      Ștergere
  2. Corect comentariul de mai sus. Pe mine mersul la sala nu ma motiveaza, dimpotriva, e o cheltuiala care-mi sta pe creier si un efort drumul pana acolo, incat pana la urma gasesc motive sa zic "azi nu ma duc, lasa ca merg saptamana viitoare de doua ori" sau ceva de genul asta si incet, incet, renunt. Mai degraba imi pun un serial si pedalez sau fac stepper acasa.
    Intr-un timp faceam si pilates si era foarte bine. Mi-ar placea si acum, dar nu mai stiu ce am facut cu dvd-urile.

    RăspundețiȘtergere
  3. Pillates-ul e fain rau! Eu am scapat de niste dureri de spate cauzate de pozitia proasta si mult stat pe scaun fix cu pillates si de atunci am invatat principiile "vertebra cu vertebra" sau " rolling like a ball".

    Oricum daca la tine functioneaza acasa e super, important este sa facem miscare cred eu!

    RăspundețiȘtergere
  4. Cand termin programul de lucru nu mai am nici urma de energie, ce sa mai vorbesc de sala? Ma mai apuca facutul de "abdomene" acasa, rar ce-i drept. In schimb merg pe jos la servici, 30 de minute, merg la plimbare cu catelul si mergem aproape in fiecare duminica in padurea Faget (fara a face gratare!).Deci, miscarea mea se numeste mers pe jos.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mersul pe jos e primul gen de miscare si cel mai la indemana. Parerea mea de om neavizat este ca daca reusesti sa mergi pe jos 30 de minute pe zi+ diverse activitati zilnice e super.

      Cel mai important este sa ne simtim bine!

      Ștergere
  5. Eu ma hotarasem intr-un timp sa ma duc la Zumba dar fir-ar sa fie ca nu imi fac curaj sa dau bani acolo si sa consum macar 2 dupa amieze pe saptamna. Cred ca lenea e de vina.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Zumba facuta de un instructor cu daruire este minunata. Te energizeaza. Eu am incercat o ora gratuita acum vreo 2 ani parca si a fost fain. Bine au concurat mai multi factori la asta. Era vara si cald si sala prea mica asa ca am iesit in curtea scolii unde se tinea cursul si miscarea in aer liber pur si simplu are alt farmec, instructorii si muzica bine aleasa. Totusi nu m-am intors deoarece era prea departe si peste mana pentru mine. Totusi, oricum ar fi zumba e faina, eu zic sa incerci!

      Ștergere
  6. E un subiect tabu pentru mine :)
    Uite cum stat treaba la mine: mi-ar placea sa fac sport organizat, dar nu ma lasa inima sa-mi rup 2, 3 zile pe saptamana din timpul petrecut cu fetita mea L.!!! Si nu, nu e o scuza ca sa nu fac sport!
    Asa ca, pentru moment incerc urmatoarele:
    - mers pe jos la servici
    - aparatele de fitness din parc
    - ma tenteaza o bicicleta pentru acasa, doar ca mi-e frica sa nu dau banii aiurea pe ea si sa ramana nefolosita

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu cred ca viata este un sir de alegeri si mi se pare normal sa alegi sa iti petreci timpul cu fetita ta acum, pur si simplu esti in acest moment al vietii.

      Am incercat si eu aparatele din zona de fitness din parcuri, nu stiu cat de eficiente sunt, dar sunt distractive. In plus de asta poti cand mai creste L sa va luati amandoua biciclete sau role si sa va distrati impreuna sau toti 3! :)

      Sportul ca sa functioneze ar trebui dupa mine pur si simplu inclus in programul zilnic, nu ceva extra!

      Ștergere
  7. Imi place la sala pentru multitudinea de aparate, pentru aerobic fac acasa si nu am nevoie sa dau bani. Deci pentru mine solutia ar fi sa-mi gasesc solutii - inlocuitori pentru aparate sau o sala si o ora in care e mai mult goala si as lucra linistita.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Banda elastica? Am inteles ca poate inlocui ganterele, pe mine nu m-a prea convins ca e usor de folosit dar nici nu am insistat.

      In alta ordine de idei daca faci aerobic acasa e foarte tare, eu nu fac. Zic ca voi face si zic pas si dau importanta mai mare altor lucruri!

      Ștergere
  8. Pentru un alt tip de miscare in aer liber, va astept sambata 7 septembrie in Parcul Tineretului la primul cros din Romania in care se alearga cu spatele in scop caritabil.

    Inscrieti-va aici http://on.fb.me/1fduROq

    Este o actiune de echipa si de constientizare. Asa cum noua ne este greu sa facem un lucru cu care nu suntem obisnuiti, asa si lor le este greu sa duca o viata cu lipsuri si probleme.

    RăspundețiȘtergere
  9. Pentru mine sportul a devenit un stil de viata, am inceput sa fac sport din cauza unor probleme de sanatate si mi-am dat seama cat de important este sa aci sport si sa faci sport, este secretul vitalitatii si frumusetii. Mai nou m-am hotarat sa nu mai merg la sala, pentru ca am avut ceva timp un antrenor si consider ca am invatat corect suficiente exercitii astfel incat sa-mi achizitionez cateva aparate acasa si sa fac singura exercitiile.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foarte tare mi se pare ca ai reusit sa faci din sport un mod de viata. Si eu am decis din varii motive sa renunt la sala si sa continui acasa, cel putin o perioada!

      Ștergere

Multumesc pentru vizita! Abia astept sa iti citesc parerea!